Caritas-Butik

När du köper våra underbara klosterprodukter stödjer du samtidigt vårt hjälparbete!

Caritas-butiken är öppen från tisdag till fredag klockan 10-15. Webbshoppen är alltid öppen.

Vi säljer tvålar och hudvårdsprodukter från det franska klostret Ganagobie, handgjorda chokladpraliner från ett kloster i Sevilla, tyska ljus samt kaffe från Guatemala och Peru.

Vi säljer också produkter från Mifuko. Mifuko och Caritas Finland samarbetar för att erbjuda bättre försörjningsmöjligheter i Turkana, Kenya. Varje Mifuko-produkt tillverkas enligt principerna för Rättvis handel.

Du kan köpa produkterna i vårt kontor på Kuusitie 6, Helsingfors, eller i vår webbshop. För beställningar från webbshoppen tillkommer fraktkostnader från 6,90 euro.

Medlemmar i Caritas Finland som har betalat sin medlemsavgift får 10% rabatt på ordinarie pris på produkterna. För att få rabatten måste beställningen göras via e-post till caritas@caritas.fi.

Välkommen att handla återvunna kläder i Caritas butik

I vår butik hittar du begagnade kläder i gott skick för barn, kvinnor och män. Kläderna kommer främst från Zara-butiker runt om i Finland. Återvinningskläderna finns endast tillgängliga i butiken – inte i webbshoppen.

Caritas sömnadstjänst har startat!

På Caritas sömnadstjänst kan du få utfört reparationssömnad och beställningsarbeten. Genom att reparera eller förnya gamla kläder hjälper du till att minska textilavfall. Om du är osäker på om ett plagg är värt att reparera eller förnya, kom och visa det för oss. Vår sömmerska berättar vad som är möjligt att göra och ger en kostnadsuppskattning för reparationen.

Kontakta oss och boka ett besök i förväg: caritas@caritas.fi, med ämnesraden "sömnadstjänst"

Under maj och juni erbjuder vi Mifukos salladsbestick för 16 € och svart ekologiskt te för 10 € i Caritas-butiken.

Keramik​

Caritas säljer keramik till förmån för keramikartisterna i San Juan de Oriente och vårt eget hjälparbete. De till salu varande verken visas nedan och kan även ses på Caritas kontor på Kuusitie 6, Helsingfors. Om du är intresserad av att köpa keramik kan du besöka vårt kontor eller kontakta oss via telefon eller e-post.

Byn San Juan de Oriente ligger i Nicaragua. Byn grundades 1585 och har cirka 5 000 invånare. Området är känt som ett centrum för nicaraguansk hantverk och konst. Byn liknar en stor marknadsplats, där de enkla vita husens väggar kantas av ett stort utbud av traditionell keramik, färgglada målningar och träprodukter.